اللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَک َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً

جراحی بزرگ اقتصاد و تولدی دوباره -
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بازدید : مرتبه
تاریخ : دوشنبه 89/8/17

مقدمه

لطفا قضاوت کنید:

دوخانواده با 3 فرزند را در قالب مثال بیان می کنیم که در هردو ، پدر خانواده بعنوان پول توجیبی فرزندان ، ماهیانه 30هزار تومان به آنها می دهد . در خانواده اول  پدر آن مبلغ  را روی میز می گذارد تا هر فرزند به اندازه ای که خرج می کند  ازآن مبلغ بردارد . اما در خانواده دوم پدر آن مبلغ را تقسیم می کند  و سهم هر فرزند را به خود او می دهد .

حال باید دید کدام عملکرد عادلانه تر است ؟؟

کدام عملکرد باعث ظلم به فرزندان ضعیف تر می شود ؟؟

کدام عملکرد باعث اصراف در مخارج و رقابت در خرج کردن می شود؟؟

کدام عملکردباعث صرفه جویی وحتی  پس انداز فرزندان وآینده نگری می شود ؟؟

یارانه چیست ؟

یارانه عبارت است از پرداخت مستقیم و یا غیرمستقیم نوعی کمک مالی، امتیاز اقتصادی یا اعطای برتری ویژه ای به خانوارها ، موسسات خصوصی و یا واحدهای دولتی که جهت دستیابی به اهداف موردنظر انجام می پذیرد، مانند جلوگیری از گسترش فقر و بحرانهای اجتماعی و جلوگیری از شکاف طبقاتی و...

اهداف پرداخت یارانه:

به طور کلی دولت ها با سه هدف عمده مبادرت به پرداخت یارانه جهت کمک به اقشار مستضعف جامعه می نمایند.
الف- بکارگیری صحیح و به جای منابع و امکانات کمیاب کشور
ب- ثابت نگه داشتن با جلوگیری از نوسان زیاد قیمت ها

ج- توزیع مناسب و عادلانه درآمدها

چرا یارانه به شیوه فعلی؛ غده سرطانی اقتصاد کشور است؟

1- بی عدالتی نسلی
نگاه ما به منابع ملی از جمله ذخایر فسیلی (نفت و گاز) نگاه مصرفی است و این ذخایر تجدیدناپذیر که متعلق به همه نسلهای ایران است، توسط یکی دو نسل مصرف و تمام می شود و این خلاف عدالت بین نسلی است و نوعی حق الناس است نسبت به نسل های آینده زیرا آنها نیز در این ذخایر سهیم هستند. ادامه رویه فعلی به تمام کردن این سرمایه ها و منابع و ذخایر منجر می شود و بدون آنکه به سرمایه های ملی تبدیل شوند.

.........................................................................

قانون هدفمندسازی یارانه ها، حذف یارانه ها نیست؛ بلکه هدفمندی آن است که مدیریت مصرف یارانه ها را به صورت نقدی و شکل های دیگر در اختیار مردم قرار می دهد.

اجرای قانون هدفمندی یارانه ها برای آن است که اکنون یارانه ها، غیر هدفمند است و همه افراد و دهک های جامعه ، عادلانه و یکسان استفاده نمی کنند و هر کس توان بیشتری دارد ، بیشتر استفاده می کند.

پیش بینی می شود که با اجرای طرح هدفمندی یارانه ها، حداقل 20 درصد در عرصه انرژی صرفه جویی داشته باشیم؛ این میزان درکل یارانه ها، 20 هزار میلیارد تومان پول می شود که به اندازه بودجه عمرانی مملکت است.

........................................................................

 2- مصرف لجام گسیخته
پایین بودن قیمت یارانه ای سوخت و کالاهای اساسی و مصرفی از قیمت واقعی متأسفانه موجب شده جامعه الگوی مصرف صحیحی نداشته باشد و امروز میزان اسراف منابع وضعیت فجیعی را ببار آورده است بعنوان مثال:

- هر خانواده سالی 200 هزار تومان نان دور می ریزد یعنی در سال حدود سه هزار و 500 میلیارد تومان در سال  فقط نان دور می ریزیم. سرانه مصرف نان در ایران به گفته وزارت بازرگانی حدود 160 کیلوگرم در سال است اما در اروپا 56 تا 70 کیلوگرم است. طبق آمار 33% نان اسراف می شود .

- مصرف سرانه شکر در ایران 29 کیلوگرم است در حالی که میانگین مصرف شکر در جهان 22 کیلوگرم است .

- آب نیزچنین وضعیتی دارد. ، 22% آب خانگی اسراف می شود ،الگوی مصرف آب بر اساس استانداردهای جهانی برای یک نفر در سال، یک متر مکعب و برای بهداشت در زندگی به ازای هر نفر، 100 متر مکعب در سال است که بر این اساس در کشور ما این میزان 70 درصد بیشتر از الگوی جهانی آب مصرف می شود.

- نسبت مصرف انرژی در ایران 8 برابر سرانه مصرف جهانی است و 17 برابر ژاپن، 5/8 برابر اروپا، 2 برابر چین و 3 برابر کشورهای آسیای شرقی است و مقایسه آمار مصرف بنزین در ایران در سال 1355 با کشورهای ترکیه و فرانسه نشان می دهد که در آن زمان مصرف بنزین در کشور ما و ترکیه تقریبا برابر و حدود 7میلیون لیتر در روز بوده است. در فرانسه نیز مصرف بنزین 6 برابر ایران بوده است; اما آمارها نشان می دهد پس از 30 سال از آن زمان ، مصرف بنزین در فرانسه در سال 1385، معادل نصف مصرف این فرآورده در ایران است این در حالی است که 70% منابع بودجه کشور از طریق فروش نفت تامین می شود و با این رویه تا 10 سال آینده دیگر قادر به صدور نفت نخواهیم بود.

- ایرانی ها 30% از میانگین جهانی روغن بیشتر مصرف می کنند .

- مصرف میوه 4 برابر استاندارد جهانی در ایران است .

3- بی عدالتی در بهره گیری مردم از یارانه ها
اکثر آنچه از مصرف لجام گسیخته مطرح گردید توسط اقشار مرفه جامعه صورت می گیرد زیرا رویه حاکم در یارانه آن است که هر کس درآمدش بیشتر، بهره اش از یارانه و در نتیجه مصرفش بیشتر است. طبق آمار 15 میلیون روستایی اصولا از بنزین و گاز استفاده نمی کنند. در حال حاضر 70% مجموع 100 هزار میلیارد تومان یارانه توسط دهک بالای جامعه استفاده می شود و 30% بقیه به مصرف 7 دهک دیگر می رسد.

4- ورشکستگی اقتصاد ایران تا ده سال آینده
با توجه به اینکه 70% بودجه کشور از نفت تامین می شود اگر مصرف انرژی را کنترل نکنیم در سال 1403 به جای رتبه اول در صادرات تنها 33 هزار بشکه نفت برای صادرات باقی می ماند و این یعنی ورشکستگی اقتصادی.

5- غیرقابل توقف بودن تورم، گرانی، بیکاری و مفاسد اقتصادی
ریشه های تورم، گرانی، بیکاری و مفاسد اقتصادی عبارتند از:

- وابستگی اقتصاد به نفت و صرف 70% این درآمد برای یارانه ها و تبدیل نشدن آن به سرمایه های ملی

- بی عدالتی در توزیع درآمد و زراندوزی به واسطه رانت خواری و روابط

 

- شکاف بین عرضه کل و تقاضای کل؛ وقتی مصرف مردم، بخش خصوصی و دولتی بی رویه و افسارگسیخته است،  تورم، گرانی، بیکاری و مفاسد اقتصادی افزایش می یابد.

- فقدان بهره وری صحیح در تولید که یکی از ریشه های آن این است که درآمد بجای آن که صرف سرمایه گذاری و تولید شود صرف مصارف افسارگسیخته می شود و بنگاه های تولیدی هم به جای آن که به فکر ارتقاء بهره وری باشند با تکیه بر یارانه ها بیشتر به فکر منافع خود می باشند و در نتیجه باید برای تولید یک کالا هزینه های گزاف و بیهوده از جیب درآمدهای ملی صرف شود درحالی که همین کالا با قیمت های بسیار پایین تری قابل تولید است، به شرط آن که مدیران به جای تکیه بر یارانه دولت، به فکر، دانش، خلاقیت و نوآوری تکیه کنند. اعطای وام های کلان و بی ضابطه به بنگاه ها و افراد سبب کاهش سطح کسب و کار و نزول تولید و افزایش تورم و بیکاری و مفاسد اقتصادی از جمله قاچاق کالا شده است و اصولا انگیزه ای برای تولید وجود نداشته و دروازه های ورود کالا بخصوص کالاهای مصرفی بیش از پیش باز می نماید.

- بیماری نظام توزیع، ضعف نظام قانون مند گمرک، مالیات، بانکداری و... همه عامل تورم و بیکاری هستند و یکی از ریشه های مهم همه این ضعف ها به عدم تبدیل شدن درآمدهای ملی به سرمایه های ملی و مصرف افسار گسیخته منابع می باشد.

............................................................

بنابراین مردم ما باید بدانند که ریشه تورم در چه عواملی نهفته است تا جنگ روانی دشمنان داخلی و خارجی علیه طرح هدفمند کردن یارانه ها با شکست مواجه شود زیرا این طرح درواقع تیشه به ریشه تورم خواهد زد و در واقع حکم واکسنی را دارد که ابتدا مقداری از بیماری را در بیمار ایجاد می کند و سپس عوامل اصلی آن بیماری را در بدن نابود می سازد. این طرح اگر چه ممکن است در کوتاه مدت تورم را افزایش دهد اما در عین حال عوامل اصلی تورم را نابود می سازد و در نتیجه تورم ریشه کن خواهد شد.

............................................................




ارسال توسط «« ره پویان »»
آرشیو مطالب
آمار روزانه

بازدید امروز: 130
بازدید دیروز: 217
کل بازدیدها: 103750
لوگوی دوستان
موسیقی وبلاگ


ساعت