اللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَک َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً

هدیه خداوند « اعتکاف » -
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بازدید : مرتبه
تاریخ : شنبه 89/3/29

حضرت آیت الله جوادی آملی :همان طور که پیامبر اکرم‌(ص) تسبیح صد ذکری را به دخترش هدیه داد، خداوند اعتکاف را به امت اسلامی هدیه داد، پس باید از آن بهره‌برداری نماییم.

 ...

رفتن در گوشه مسجد و خلوت کردن و قطع ارتباط با جامعه یعنی رهبانیت که در اسلام نیست، اعتکاف در عین خلوت کردن، ارتباط با جامعه را حفظ می کند و اصلا اعتکاف برای رفع مشکلات جامعه است.


به گزارش خبر معارف، آیت الله جوادی آملی ، در دیدار مجریان برگزاری مراسم اعتکاف سراسر کشور با اشاره به اهمیت مسئله اعتکاف اظهار داشتند: اعتکاف در اسلام یک اصل مقدس و عبادتی مستقل است و همچون نماز، حج و عمره اهمیت دارد.


ایشان ادامه دادند: مهمانان خدا زمانی که معتکف می شوند هدایایی از خدا دریافت می کنند بنابراین باید در جایی باشند که سایرین نیز از این هدایا بهره مند شوند نه اینکه در خلوتی معتکف شوند وکسی از آنها خبر نداشته باشد.


حضرت آیت‌الله جوادی آملی گفتند: ملت و مملکتی که اعتکاف دارد باید سرآمد جهان باشد، چون در اعتکاف هم پیام الله به مردم می رسد و هم پیام مردم به الله خواهد رسید.

ایشان افزودند: اعتکاف برای رفع مشکلات مردم و جامعه است نه اینکه از جامعه جدا شوند، پس پیام اعتکاف حل مشکلات جامعه است.

* معتکف به بیراهه نمی‌رود

آیت الله جوادی عنوان کردند: معتکفین بعد از 3 روز نه بیراهه می روند ونه راه کسی را می بندند و همین مسئله فضای جامعه را عطرانگیز می کند، این پیام فرهنگی اعتکاف است.

ایشان تاکید کردند: مسئله حجاب و عفاف و مسائل اخلاقی جامعه در همین اعتکاف ها حل می شود و البته همه نسبت به امر به معروف ونهی از منکر مسئول هستیم ولی اعتکاف چون آب کری است که مطهر جامعه است و طهارت روح می‌آورد و جامعه از نظر اخلاقی ایمن می شود.

ایشان افزودند: خداوند به ابراهیم خلیل و فرزندش اسماعیل دستور داد که 3 گروه از مهمانانش که وارد حرم می شوند، احترام کنند و حرم را برای آنها تطهیر نمایند، آن مهمانان حجاج، نمازگزاران و معتکفین هستندکه خدا حرم امن خود را برای این سه گروه تطهیر کرده است.

معظم له ادامه دادند: جریان اعتکاف در کنار حج و عمره و نماز است و زیر پوشش هیچ یک نیست، بلکه صوم و صلاة زیر پوشش اعتکاف است و یکی از شرایط آن محسوب می شود.

حضرت آیت الله جوادی آملی در پایان خاطرنشان کردند: اعتکاف از هدایای الهی است؛ همان طور که پیامبر اکرم‌(ص) تسبیح صد ذکری را به دخترش هدیه داد، خداوند اعتکاف را به امت اسلامی هدیه داد، پس باید از آن بهره‌برداری نماییم.

این مفسر قرآن کریم بیان داشتند: اعتکاف چنان عظمتی دارد که یکی از شرایط و اجزاء آن روزه است، این درحالی است که روزه از زیربناهای اسلام است.

حضرت آیت الله جوادی آملی اعتکاف را دارای اثرات مثبت و خوب اجتماعی دانسته و بیان داشتند: این مراسم معنوی باید به گونه‌ای برپا شود که جوانان زمانی که از این مراسم بیرون می آیند بدانند در نظام اسلامی باید چگونه باشد.

* در هر جایی نمی‌توان معتکف شد

معظم له افزودند: هر موقع روزه صحیح باشد، اعتکاف صحیح است، ولی در هر جایی نمی توان معتکف شد، و باید مساجد 4 گانه یا مسجد جامع یا مسجد جماعت باشد، البته منظور از مسجد جماعت جایی نیست که نماز جماعت خوانده می شود، بلکه جایی است که مورد رجوع جامعه و اکثریت مردم است و جماعتی در آن حضور دارند.

معظم له در پایان خاطر نشان ساختند: اگر مسئولین، اعتکاف سه روز ماه رجب را به ده روز ماه مبارک ارتقا دهند، فضای معنوی جامعه دو چندان و معطر می گردد.

منبع: مرکز خبر حوزه

اعتکافهدیه خداوند اعتکاف


ارسال توسط «« ره پویان »»
آرشیو مطالب
آمار روزانه

بازدید امروز: 111
بازدید دیروز: 227
کل بازدیدها: 104274
لوگوی دوستان
موسیقی وبلاگ


ساعت