وَجَاوَزْنَا بِبَنِی إِسْرَائِیلَ الْبَحْرَ فَأَتْبَعَهُمْ فِرْعَوْنُ وَجُنُودُهُ بَغْیًا وَعَدْوًا حَتَّى إِذَا أَدْرَکَهُ الْغَرَقُ قَالَ آمَنتُ أَنَّهُ لا إِلِـهَ إِلاَّ الَّذِی آمَنَتْ بِهِ بَنُو إِسْرَائِیلَ وَأَنَاْ مِنَ الْمُسْلِمِینَ «90» آلآنَ وَقَدْ عَصَیْتَ قَبْلُ وَکُنتَ مِنَ الْمُفْسِدِینَ «91» فَالْیَوْمَ نُنَجِّیکَ بِبَدَنِکَ لِتَکُونَ لِمَنْ خَلْفَکَ آیَةً وَإِنَّ کَثِیرًا مِّنَ النَّاسِ عَنْ آیَاتِنَا لَغَافِلُونَ «92»
وبنى اسرائیل را از دریا گذراندیم ، پس فرعون و لشکریانش آنان را از روى ستم وتجاوز دنبال کردندتا هنگامی که بلاى غرق شدن ، او را فروگرفت ، گفت : ایمان آوردم که هیچ معبودى جز همان که بنى اسرائیل به او ایمان آوردند ، نیست و من از تسلیم شدگان [ در برابر فرمان هاى حق ] هستم . « 90» [ به اوگفته شد : ] اکنون [ که به نابودى خود یقین دارى و زمان بازگشت به خدا سپرى شده ایمان می آورى ؟ !] در حالى که پیش از این عصیان می ورزیدى و از تبهکاران بودى ؟ « 91» پس امروز تو را با بدن بى جانت نجات می دهم [ وبر بلندایى از ساحل دریا می گذارم ] تا براى آیندگانت نشانه اى [ از قدرت ما و زبونى و خوارى گردنکشان ] باشى ; و یقیناً بسیارى از مردم از نشانه هاى ما بى خبرند . « 92»
«»سوره یونس«»
واژه فرعون در لغت بمعنی: ساختمان باشکوه وبلند است. بعد به فرمانروایان مصر اطلاق شده، که اشاره ضمنی و تلویحی بوده به ساختمانهای بلند بالا و باشکوه آنها. تصویری که میبینیم تصویرهمان فرعونی است که در زمان موسی بوده و از سپردن بنی اسرائیل به موسی سرپیچی کرده و موسی و همراهانش را تعقیب کرده و در دریا غرق شده. او رامسز دوم نام داشته است. پس از غرق شدن افراد باقیمانده دستگاه فرعون که با وی در تعقیب موسی نبوده اند او را از آب گرفته و مومیائی میکنند، و امروزه در معرض تماشای جهانیان است. چیزی که بیش از 1400 سال پیش قرآن آن را پیش بینی کرده است
وقتى که خداوند سیامین آیه از شورى را فرو فرستاد و فرمود: و ما اصابکم من مصیبة فبما کسبت ایدیکم و یعفوا عن کثیر ؛ هر مصیبتى به شما رسد به خاطر اعمالى است که انجام دادهاید و بسیارى را نیز عفو مىکند.
پیامبر اکرم رو به داماد خود، امیر مومنان علی علیهما السلام کرد و گفت: خَیرُ آیةٍ فِى کِتاب اللّهِ هذِهِ الآیة : بهترین آیهی قرآن مجید همین آیه است .
و ادامه داد که: مَا مِن خَدشِ عودٍ وَ لا نَکبَةِ قَدَمٍ الاّ بالذّنب ، وَ ما عَفَى اللّهُ عَنهُ فِى الدُنیا فَهُو اَکرمُ مِن اَن یَعودَ فیه ، وَ مَا عاقَبَ عَلیهِ فِى الدنیا فَهُو اَعدلُ مِن اَن یثنى عَلى عَبدِهِ .
علی جان! هر خراشى که از چوبى بر تن انسان وارد مىشود، و هر لغزش قدمى (زمین خوردنی)، بر اثر گناهى است که از او سر زده (و جزای آن گناه است)، و خداوند گرامى تر از آن است که آنچه در دنیا عفو کرده را دوباره (درقیامت ) بازنگری کند و عادلتر از آن است که در آخرت آنچه را که در این دنیا عقوبت فرموده را بار دیگر کیفر دهد.
و وقتى حضرت حق سیامین آیه از نبأ را نازل نمود که: فذوقوا فلن نزیدکم الاّ عذابا؛ پس بچشید که جز به عذاب شما نیفزائیم .
این بار پیامبر گرامى اسلام فرمود: هذِهِ الایة اَشدُّ مَا فِى القُرآنِ عَلَى اَهلِ النّار ؛ این آیه سخت ترین آیه در میان همه آیات قرآن در مورد دوزخیان است .
.
.
.
• هر کاری که میکنید باید حسابش را پس بدهید.
• بعضی بلاها از کوچک تا بزرگ، شاید برای تصفیه حساب خدا با شما باشد.
• اینجا کارها خیلی ساده تر است و حسابها زود پاک میشود.
• هر مصیبتی که کفاره گناهان نیست. اشتباه نکنید.
• حساب هر کسی را اینجا نمیرسند. این امتیازی برای دوستان است.
• دوستان هم باید حواسشان را جمع کنند که اشتباه زیادی نکنند.
1. جاذبه ی زمین
قرآن، هزار و اندی سال قبل از نیوتن از جاذبه ی زمین خبرداده است:
« زمین را جذب کننده آفریدیم.» مرسلات/ 25
در دهها تفسیر که پیش از ولادت نیوتن نوشته شده، تصریح گردیده، که (کِفات) به معنای جذب کردن است.
درعصری که همه، خورشید را ثابت می دانستند، قرآن فرموده است: « خورشید به سوی آرامگاه خودش د ر حرکت است.» یس / 38
2. حرکت انتقالی زمین [ گردش زمین به دور خورشید]
قرآن در حدود هزار سال پیش از گالیله که با نظر خود زمین را از مرکزیت جهان هستی در آورد به صراحت گفته است: « به کوهها نگاه می کنی، خیال می کنی که در یک جا ایستاده اند، د رحالیکه مانند ابرها درحرکتند.» نمل/ 88قرآن کریم در این مورد اشارات فراوانی دارد و از زمین با تعبیراتی مثلِ گهواره (طه / 53) و شتر راهوار ( ملک/15) یاد کرده است.
3. انبساط عالم
قرآن، 13 قرن پیش از ولادت 0لومتر)، از انبساط عالم خبر داده است: « آسمان را به قدرت خود آفریدیم و هر لحظه، آن را گسترش می دهیم.» ( ذاریات/ 47)4. ستونهای نامرئی ( جوّ کره ی زمین)
قرآن در مورد این ستونها می فرماید: « خداوند آسمان را بدون ستونی که آن را ببینید، برافراشت.» رعد/ 2 - لقمان / 10
هنگامی که از امام رضا « علیه السلام» پرسیدند: مگر آسمان ستون دارد؟ فرمود: بله، در آنجا ستونهایی است که شما نمی بینید. شیخ طوسی هزار سال پیش در تفسیر خود فرموده است:
قرآن نگفته ( بدون ستون)، بلکه فرموده است: (بدون ستون مرئی)
تفسیر تبیان؛ ج 6، ص 213
5. حرکت ستارگان
زمانی که دانشمندان به پیروی از هیئت بطلمیوس، همه ی ستاره ها و سیاره ها را ثابت می دانستند، قرآن، با تعبیر « حرکت در مداری شناور» از آنها یاد کرده است. انبیاء/336. حرکت خورشید
درعصری که همه، خورشید را ثابت می دانستند، قرآن فرموده است: « خورشید به سوی آرامگاه خودش د ر حرکت است.» یس / 387. زوجیت گیاهان
گوساله زرد سامری تا گاو سبز ....
مهره اصلی
سامری آنگونه که برخی تفاسیر میگویند، فردی است منسوب به شمرون و شمرون فرزند یشاکر، چهارمین نسل حضرت یعقوب است.1 بنابر این از خاندان پیامبر بودن، یکی از ویژگی های سامری است و چه بسا او از این ویژگی نیز در جریان فعالیت انحرافی خویش استفاده نمود و بخشی از مردم صرفا به این دلیل که او وابسته به خاندان مهم و تاثیرگذار در اجتماع است، به او گرویدند. پس اولین ویژگی او وابستگی به یک خانواده مهم است.
ویژگی دوم سامری، هنرمند بودنش بود. او در مجسمه سازی مهارت داشت و به زیبایی از طلا مجسمه گوساله ساخت، آن چنان که جمع زیادی از بنی اسرائیل تحت تاثیر آن قرار گرفتند تا آنجا که تصور کردند آن مجسمه، خدایشان است.
سومین ویژگی او قدرت وی در اقناع مردم است. او برای قانع کردن مردم از هر وسیله ای استفاده کرد و حتی دروغ گفت. او برای آن که مردم بپذیرند آن گوساله، خداست، به دروغ ادعا کرد که این گوساله معبود و خدای موسی نیز است. قرآن از سامری نقل می کند که وی خطاب به بنی اسرائیل گفت: هذا الهکم و اله موسی. 2
یکی از شگفت انگیزترین مخلوقات جهان زنبور عسل است که از او در قرآن کریم نیز نام برده شده است.
{وَأَوْحَى رَبُّکَ إِلَى النَّحْلِ أَنِ اتَّخِذِی مِنَ الجِبَالِ بُیُوتاً وَمِنَ الشَّجَرِ وَمِمَّا یَعْرِشُونَ (68) ثُمَّ کُلِی مِن کُلِّ الثَّمَرَاتِ فَاسْلُکِی سُبُلَ رَبِّکِ ذُُلُلاً یَخْرُجُ مِن بُطُونِهَا شَرَابٌ مُّخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ فِیهِ شِفَاءٌ لِّلنَّاسِ إِنَّ فِی ذَلِکَ لآیَةً لِّقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ}[النحل:68-69]
«پروردگارت به زنبور الهام کرد که در کوهها و درختان و در آنچه سقف دارند لانه کن، آنگاه از هر میوهای بخور و راه هموار پروردگارت را بپوی، و از شکم آنها نوشابهای که رنگهای مختلف دارد، بیرون میآید، که آن باعث درمان مردم است، به راستی در این کار نشانهای برای اندیشمندان است.»
(سوره نحل، 69 ـ 67)
زنبور عسل خیلی پیش از انسان در روی زمین به وجود آمده و زندگی میکرده است. مطالعات و بررسیهای دانشمندان زیستشناس نشان میدهد که حداقل 150 میلیون سال است که موجوداتی به نام زنبور عسل در جهان زندگی میکنند و مشغول زاد و ولد هستند.
یکی از شگفت انگیزترین مخلوقات جهان زنبور عسل است که از او در قرآن کریم نیز نام برده شده است.
{وَأَوْحَى رَبُّکَ إِلَى النَّحْلِ أَنِ اتَّخِذِی مِنَ الجِبَالِ بُیُوتاً وَمِنَ الشَّجَرِ وَمِمَّا یَعْرِشُونَ (68) ثُمَّ کُلِی مِن کُلِّ الثَّمَرَاتِ فَاسْلُکِی سُبُلَ رَبِّکِ ذُُلُلاً یَخْرُجُ مِن بُطُونِهَا شَرَابٌ مُّخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ فِیهِ شِفَاءٌ لِّلنَّاسِ إِنَّ فِی ذَلِکَ لآیَةً لِّقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ}[النحل:68-69]
«پروردگارت به زنبور الهام کرد که در کوهها و درختان و در آنچه سقف دارند لانه کن، آنگاه از هر میوهای بخور و راه هموار پروردگارت را بپوی، و از شکم آنها نوشابهای که رنگهای مختلف دارد، بیرون میآید، که آن باعث درمان مردم است، به راستی در این کار نشانهای برای اندیشمندان است.»
(سوره نحل، 69 ـ 67)
زنبور عسل خیلی پیش از انسان در روی زمین به وجود آمده و زندگی میکرده است. مطالعات و بررسیهای دانشمندان زیستشناس نشان میدهد که حداقل 150 میلیون سال است که موجوداتی به نام زنبور عسل در جهان زندگی میکنند و مشغول زاد و ولد هستند.
کلمه بهشت (77) بار و کلمه جهنم نیز (77) بار تکرار شده است. کلمه دنیا (115) بار و کلمه آخرت نیز (115) بار تکرار شده است. کلمه گیاه (26) بار و کلمه درخت نیز(26) بار تکرار شده است. کلمه تابستان گرم (5) بار و کلمه زمستان سرد نیز (5) بار تکرار شده است. کلمه مجازات (117) بار و کلمه آمرزش نیز(117 * 2 ) بار تکرار شده است. کلمه آسمان (7) بار و کلمه ساخت آسمان نیز (7) بار تکرار شده است. کلمه زکات (32) بار و کلمه برکت نیز (32) بار تکرار شده است. کلمه شراب (6) بار و کلمه مستی نیز (6) بار تکرار شده است. کلمه رحمت (72) بار و کلمه هدایت نیز (72) بار تکرار شده است. کلمه فقر (13) بار و کلمه ثروت نیز (13) بار تکرار شده است. کلمه بگو (332) بار و کلمه گفتند نیز (332) بار تکرار شده است. کلمه الرحمن ( 57 ) بار و کلمه الرحیم ( 114 ) بار تکرار شده است. کلمه الفجار (3) بار و کلمه الابرار (6) بار تکرار شده است. کلمه سختی (12 ) بار و کلمه اسانی (36) بار تکرار شده است. کلمه ابلیس (11) بار و کلمه استعاذه با لله (11) بار تکرار شده است. کلمه المصیبت (75) بار و کلمه الشکر (75) بار تکرار شده است. کلمه الجهر (16) بار و کلمه العلانیه (16) بار تکرار شده است. کلمه الشده (102) بار و کلمه الصبر (102) بار تکرار شده است. کلمه المحبه (83) بار و کلمه الطاعه (83) بار تکرار شده است. کلمه سجده (34) بار تکرار شده است وما در نماز های یومیه (34) بار سجده می کنیم.
هر فرد نا مسلمان منصفی با خواندن مطالب زیر ایمان میآورد که قران کلام خدا است
چه رسد به افرادی که مسلمان هستند